GraduTraject

GraduTraject

2017-2018

Het GraduTraject wordt gespreid over twee semesters, waarbij module 1 en 2 in het eerste semester zullen worden gegeven en module 3 en 4 in het tweede semester. Het traject is een geheel dat bestaat uit logisch opgebouwde elementen. Hierbij wordt het reëel traject nagebootst, namelijk: CV opstellen of motivatiebrief schrijven en tegelijk actief zijn op de relevante sociale media (LinkedIn, facebook, enzovoort), naar een jobinterview gaan en uiteindelijk op de werkvloer belanden.

Module 1

De eerste module omvat practical skills en tracht een sterke basis te creëren voor de graduate. De fundament van het intreden op de professionele markt is de identiteit van de werkzoekende. Deze module bevat 2 workshops:

Workshop 1: CV en motivatiebrieven

Hoe een correcte en impactvolle CV of motivatiebrief opstellen, welke fouten te vermijden en hoe zichzelf te onderscheiden van andere kandidaten. De waarde van een goede CV wordt vaak onderschat en om dit grondig uit te leggen wordt een workshop gegeven door Aline Baeyens en Laure Hermans van Career Center te VUB campus Etterbeek.

Wie is Laure Hermans?

Laure studeerde Agogische wetenschappen aan de VUB. Na haar studies kwam ze in november 2014 bij The Adecco Group in België terecht, daar heeft ze 2 jaar als Administration & Finance Consultant gewerkt. Sinds februari 2017 werkt ze voor het Career Center. Door haar eigen ervaringen binnen de VUB te bundelen met haar kennis van de uitzendsector helpt ze je graag verder.

Wie is Aline Baeyens?

Aline was in mei 2016 één van de 7 finalisten van de wedstrijd 'CEO for One Month' van The Adecco Group in België en deed vervolgends twee maanden nationale en internationale ervaring op naast twee directieleden. Na deze fantastische ervaring begon ze in november 2016 te werken in het Career Center. Ze studeerde Taal-en Letterkunde aan de Universiteit van Gent en is gebeten door literatuur en sociale media. 

Workshop 2: Personal branding

De sociale media zijn gebetonneerd in de 21e eeuw en dat hebben de werkgevers niet gemist. Meer en meer belang wordt gehecht aan de aanwezigheid op sociale media. Een goed uitgeruste LinkedIn profiel kan doorslaggevender zijn dan bezoeken aan meerdere interimkantoren. Met dit in het achterhoofd geven wij een masterclass in social media presence gegeven door een van de actiefste vlaamse entrepreneurs en humanitaire werkers, Yasmien Naciri.

Wie is Yasmien Naciri?
  • Opiniemaker bij de Morgen
  • Voorzitter en oprichter van hulporganisatie Amana vzw
  • Voorzitter en oprichter Jeugdwerking Fleks
  • Marketeer

Module 2

De tweede module legt de nadruk op soft skills en  vertegenwoordigt de tweede fase van het professioneel parcours: het interview en het gedrag op het werk.

Tegelijk met de constante technologische evolutie en het ontstaan van nieuwe jobs, evolueren ook de wervingstechnieken voor de respectievelijke posities. Weten wat men moet verwachten op een jobinterview is cruciaal. Even cruciaal is de do’s & don’ts kennen van de professionele sfeer. Hierbij worden eveneens 2 workshops ter beschikking gesteld:

 

Workshop 1: Sollicitatiegesprek

Met 12 jaar in de recruitment en HR sector en een duizendtal individuele sollicitatiegesprekken is Sandra Guns de perfecte kandidaat om de geheimen achter het werkgeversgordijn te onthullen. Welke vragen mag je niet aan de werkgever stellen? Welke vragen moet je stellen? Welke voorbereiding en research is nodig voor een succesverhaal? Dit zijn allemaal vragen die beantwoord zullen worden tijdens de workshop.

Workshop 2: Job etiquette

Ik ben aangenomen, wat nu? De cijfers tonen aan dat de in-en uitstroom van werknemers in bedrijven de laatste jaren is toegenomen. Wat zijn de fundamentele regels van de werkvloer? Een interessante workshop job etiquette om het semester af te sluiten, gegeven door jurist en bekende columnist Abdelhay.